pondelok 28. augusta 2017

Paradajky, rajčiny...

O tom, že za paradajky vďačíme Američanom, lebo tak ako zemiaky aj paradajky  sa dostali k nám z Ameriky vie asi každý, ale to, že sa viedli spory o tom, či je paradajka zelenina alebo ovocie tak  o tom som ja  nevedela 😄 Tento spor ukončil až súd v roku 1893. Za dovoz ovocia sa totiž v tom čase neodvádzala daň. Vyššia moc ju teda nakoniec zaradila medzi zeleninu a tam patrí dodnes.

Okrem toho, že je paradajka chutná potravina, ukrýva v sebe množstvo výživných a liečivých látok. Obsahuje A, B, E a C vitamín, ktorý je v nej zastúpený v takom množstve, že stačí zjesť jednu väčšiu paradajku a pokryjeme odporúčanú dennú dávku. Kálium, ktoré obsahuje je vynikajúce ako prevencia srdcovo-cievnych chorôb a pravidelná konzumácia zabraňje infarktu. Dokonca prospievajú pľúcam a očiam. Spomaľujú stárnutie, podporujú obnovu buniek. 

Pomocou paradajok môžeme účinne bojovať proti rakovine maternice, pankreasu, prsníka, pľúc, prostaty a tráviaceho traktu. Obsahujú látku lykopén, ktorý je dokázateľne účinný pri zabraňovaní rastu rakovinových buniek. Tak paradajky pomáhajú v boji s touto zákernou chorobou a riziko vzniku nádoru dokážu znížiť až o 73 %. Táto látka sa však lepšie uvoľňuje  a jej množstvo rastie po tepelnej úprave. Najlepšie je, ak sú paradajky pripravené v kombinácii s olivovým olejom, ktorý zlepšuje celkové vstrebávanie tejto látky do tela.


Tohoročná úroda...





Takto som už časť úrody spracovala:







 cesnakovo bazalkový olej 

Paradajkové šupky ktoré mi zostali pri príprave omáčky sugo, keďže sa paradajky musia ošúpať, som usušila a použijem ich pri varení mäsového vývaru. Čítala som, že pridaním šupiek ho pekne sfarbia...vyskúšam.


2 komentáre:

  1. Mooc zaujimave citanie ... V tomto roku sa dari paradajkam,veru mas bohatu urodu, kde sa doma vari tam sa dobre dari... pa

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Evka, ja čumím! Máš prekrásnu záhradu a super úrodu! Nádhera sa pozerať, až by mi bolo ľúto trhať ich :-) A to spracovanie na rôzne spôsoby, obdivujem ťa! Ja som vlani sušila paradajky, ale kupované, takže to nebolo ono.

    OdpovedaťOdstrániť