utorok 6. júna 2017

Dnes som zozbierala kvitnúcu vňať alchemilky. Nezbieram ju v prírode, lebo ju pestujem medzi ostatnými bylinkami. Tento rok sa mimoriadne vydarila, krásne a bohato zakvitla.  









Alchemilka obyčajná (Alchemilla vulgaris)

Už od stredoveku sa využívajú liečivé účinky alchemilky. Ľudovo sa nazýva aj "ženský plášť", jej listy pripomínajú poskladané záhyby plášťa alebo sukničky. V stredoveku sa verilo, že dokáže ženám prinavrátiť panenstvo, možno aj preto sa stretávame aj s názvom panenská.

Na listoch alchemilky sa objavuje ojedinelá kvapôčka rosy, ktorá žiari na slnku ako perla. Alchymisti ju nazvali "nebeská rosa" a používali ju pri hľadaní kameňa mudrcov. 

Nájdeme ju na všetkých vlhkých miestach, na mokrých lúkach, pri potokoch, na okraji lesa.

Zbiera sa kvitnúca vňať v júni a júli. V tieni sa pomaly usuší, pričom získava sivozelenú farbu. 

Hlavnou súčasťou alchemilky panenskej je vysoký obsah trieslovinových látok. Má preto sťahujúce vlastnosti. 

Alchemilka je nenahraditeľná ako pomoc pri všetkých ženských chorobách. Posilňuje maternicu, čím zvyšuje pravdepodobnosť počatia a znižuje riziko potratu. Je súčasťou čajov na zastavenie ženkého krvácania, prospieva pri menštruačných ťažkostiach, zápale vaječníkov a v prechode - klimaktériu.
Jej vlastnosti osožia aj ostatným orgánom. 
Na čistenie krvi použiť 25 g sušenej vňate zaliať 250 ml vriacej vody, nechať 5 minút odstáť a užívať. Tento odvar je možné použiť aj na omývanie menších hnisavých poranení. V niektorých krajinách sa odvar z čerstvých listov používa na večerné umývanie tváre, vraj čistí pleť.

Pri bolestivej menštruácii sa odporúča čaj namiešaný z alchemilky, z myšochvosta a hluchavky rovnakým dielo: 3 KL zmesi zaliať 250 ml vriacej vody. Piť denne, počas menštruácie si urobiť prestávku. Ak je menštruácia bolestivá alebo silné krvácanie, môže sa piť čaj denne. Tento istý čaj piť aj pri klimaktériu, pol litra denne.
Aj pri cystách a myómoch pomáha čaj z alchemilky a myšochvosta. 
Dobré vlastnosti alchemilky osožia nielen ženám ale aj mužom, pritom táto bylinka nemá žiadne nepríjemné účinky ani pri dlhodobom užívaní.


Všetky informácie o alchemilke som zozbierala v knižkách:
"Ako sa liečiť rastlinami" MUDr. Blahoslav Hruška
"Bylinkový receptár" Dionýz Dugas
"Domáca lekáreň" Eva Aschenbrennerová 


3 komentáre:

  1. Evka, predstav si, že ju ani nepoznám. Musím sa po nej obzrieť u nás na lúkach, možno niekde nájdem a nazbieram si aspoň trocha na skúšku. Tvoja vyzerá krásne, snáď aj v prírode rastie tak bujne, aby som ju videla, lebo ja som ako slepá :-(
    Ďakujem ti za milé komentíky na mojom blogu! Od začiatku roka neodpovedám na ne, zaberalo mi to veľa času a dosť ľudí sa k odpovediam aj tak ani nevracia. Vieš ako to je s čsom, čím som staršia, tým ho mám menej, ale viem, že to som len taká nemotorná :-) Keď boli deti ešte všetky doma (4), všetko som stíhala :-)
    Maj sa fajn a raduj sa v tvojej záhrade, máš ju mooooc peknú, to tie moje tri mini hriadky nestoja za ukazovanie svetu a ja sa nimi stále chválim :-) To je ale už tak, keď na staré kolená sa pletiem do toho, čomu vôbec nerozumiem :-)
    Pááááá

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Danka ďakujem že si nakukla...veru ani neviem či by som ju v prírode neprehliadla zatiaľ som ju tam prehľadala, bývalá kolegyňa mi pred viac rokmi doniesla kúsok z jej a od vtedy ju mám ale až tento rok je taká veľká..to čo som ukázala je len časť z našej záhrady, za bylinkami mám jahody a maliny ale vedľa vidno zemiaky a ďalej je zelenina a ,je čo kosiť, k tomu ešte kvetinová zánovázáhradka om.kvetinová záhradka.Danka ty sa viac venuješ svojmu bloku ešte aj do roboty a toľko ručných prác čo stíhaš máš môj veľký obdiv...Krásne slnečné dni. :-)

      Odstrániť
  2. Ešte som sa aj pomýlila nie prehľadala ale nehľadala som chcela napísať. :-)

    OdpovedaťOdstrániť