štvrtok 9. januára 2014

Parížske rožky

...sú spomienkou na moje Vianoce v detstve. U nás doma nesmeli chýbať medzi ostatnými dobrotami na vianočnom stole. Keď som ich ja piekla prvykrát bála som sa či sa mi podaria a podarili sa. Môžem ich mojej rodine tiež piecť na Vianoce a tak tradícia z detstva pokračuje.  
Pamätám sa na to, že moja mamina ich robila s kávovou plnkou.  Až keď som ich potom prvýkrát jedla s kakaovou plnkou, bolo to  pred mnohými rokmi v práci, napiekla ich jedna moja šikovná kolegyňa, zachutili mi viac.  Neostalo len pri ochutnávke, poprosila som ju o recept a podľa neho pečiem dodnes. 
Je pravda, že som si  upravila množstvá surovín, aby rožtekov bolo veľááááááá... 😋


Suroviny: 6 bielkov, 370 g práškového cukru, 240 g mletých vlašských orechov, 30 g polohrubej múky.

Krém: 6 žĺtkov, 2 vajíčka, 300 g kryštálového cukru, 3 PL kakaa, (prihodím ešte aj kúsok čokolády na varenie ale nemusí byť). 400 g masla, 2 PL rumu.

Poleva: 200 g čokolády na varenie, 100 g Cery. Rozpustiť nad parou, vymiešať do hladka. 

Postup: Do misky, ktorú môžem položiť nad paru dám bielky a šľahám ich na sneh so štipkou soli. Ešte do riedkeho snehu pridám cukor, misku dám nad paru  a šľahám hmotu na hustý a lesklý sneh. 
Chvíľu to trvá lebo šľahám ručne ale môže  sa aj ručným šľahačom. Misku odložím z pary a zľahka vareškou primiešam orechy a múku. Na plech vyložený papierom na pečenie vytláčam rožteky - používam plátené vrecko s ozdobnou koncovkou.  

(Na plech kvapnem pár kvapiek oleja aby mi papier dobre držal a nešúchal sa keď budem naň vytláčať rožteky).
Z dávky mi vyjde asi 68 rožtekov, robím také menšie. Rúru predhrejem na 125 stupňov a rožteky suším do bledohneda 30-35 minút. 

Krém: Žĺtky, celé vajíčka, 300 g kryštálového cukru a 3 PL kakaa (niekedy pridám  aj pár kociek čokolády, alebo pridám viac kakaa) šľahám nad parou dohusta. 

(Pozor pri šľahaní aby nebola para priveľmi horúca a neprešľahala sa hmota, lebo sa zvykne scukornatieť, stačí šľahať dovtedy, kým nezačne hustnúť). 

Žĺtkovú hmotu odstavím a do horúcej  primiešam 100 g masla. Počkám kým nevychladne, sem-tam premiešam. Zvyšné maslo vyšľahám v šľahači a prišľahám vychladenú hmotu, dochutím rumom. 

Krém dám do zdobičky a vytláčam na rožteky. Rožteky dám  do chladu aby krém stuhol a potom ich namáčam v čokoládovej poleve.



3 komentáre:

  1. Jojo, tak takové dobroty můžu ve velkém:-)))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. ved tak robim roky aj ja -ale dnes uz 3 krat sa roztiekli suchariky -kde robím chybu?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Myslím si, že je chyba v zle vyšľahanom snehu. Treba aby bol ozaj tuhý a lesklý...orechy a múku zamiešať už len zľahka.

      Odstrániť