pondelok 1. októbra 2012

Vyprážané pirôžky

Takéto vyprážané pirôžky si spájam so študentskými rokmi. Práve v tom čase som sa ich najviac najedla. Veľmi rada som navštevovla a vlastne aj doteraz navštevujem Banskú Bystricu a Zvolen a práve v týchto mestách takéto pirôžky predávali. Či už boli plnené makom, orechami alebo lekvárom, všetky mi chutili. Možno tento recept nie je až taký presný ale veľmi podobný tým voľakedajším. 




Suroviny: 500 g polohrubej múky, 2 žĺtky, 300 ml mlieka, 2 PL kryštálového cukru, 2 PL oleja, 2 PL rumu, 42 g droždia, soľ.

Plnka: mak, lekvár, orechy.

Postup: Z trošky vlažného mlieka a droždia urobím kvások. Preosejem múku, pridám trošku soli, cukor. Prilejem nakysnutý kvások, rum, olej a zvyšok mlieka zmiešaný so žĺtkami. Vypracujem cesto, je redšie. Nechám hodinu kysnúť. Potom ho rozvaľkám na 5 mm hrubý plát s rozmermi 48x36 cm. Cesto rozkrájam na obdlžníčky 6x8 cm, na každý položím plnku, preložím a kraje dobre stlačím.



Nechám ešte podkysnúť asi 10 minút. Potom zľahka vyformujem pirôžok a vyprážam za častého otáčania v rozohriatom tuku. 

Plnku použijem podľa  chuti: čistý lekvár, alebo zmiešam mletý mak s lekvárom,  ak treba dochutím cukrom, pridám trošku škorice, dobrý je aj   čistý mak zmiešaný s cukrom a sparený  horúcim mliekom, podobne robím aj orechovú plnku.


2 komentáre:

  1. tieto pirôžky som si kupovala, keď som chodila do školy, mám ich veľmi rada a tvoje by som si hneď dala, máš ich krásne :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Jsou pěkné taky jsem si kupovala podobné na nádraží střed abyli skvělé,ale mněli masovou náplň,šlo by to taky?

    OdpovedaťOdstrániť